کد مطلب:97349 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

رهبری باید کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند و در عمل الگو باشد











منظور از رهبری براساس امامت اینست كه رهبران جامعه، خود الگو و نمونه اسلام اصیل باشند كمتر حرف بزنند و بیشتر عمل كنند. و به گفته ی امام (ع) پیش از اینكه با گفتار مردم را رهبری كنند كردار آنان برای جامعه آموزنده باشد[1].

بدیهی است كه وقتی مردم ببینند كه مدعیان رهبری حرف آنها بیش از عمل آنهاست، وقتی ببینند اسلام در وجود خود آنها پیاده نشده قطعا زیر بار پیاده كردن اسلام در جامعه نخواهند رفت.

باید علی وار اسلام را در جامعه پیاده كرد تا اعتماد مردم از كادر رهبری سلب نشود ببینید علی (ع) چگونه با مردمش صحبت می كند:

«انی والله ما احثكم علی طاعه لا و اسبقكم الیها و لا انهاكم عن معصیه الا و اتناهی قبلكم عنها»:

«به خدا سوگند كه من شما را به انجام عملی از قوانین اسلام

[صفحه 118]

دعوت نمی كنم مگر اینكه خود در انجام آن بر شما سبقت گرفته ام و نیز شما را از انجام گناهی بازنمی دارم مگر اینكه پیش از شما خود را از آن بازداشته ام»[2].

در سخن دیگری می فرماید:

«انی لا رفع نفسی عن ان انهی الناس عما لست انتهی عنه، او آمرهم بما لا اسبقهم الیه بعملی او ارضی منهم بما لا یرضی ربی»:

«من خود را بالاتر از آن می دارم كه مردم را از چیزی بازدارم كه خود را بازنداشته ام، یا به كاری آنها را فرمان دهم كه خود سبقت نگرفته ام، یا از آنها راضی شوم به چیزی كه خدایم راضی نیست»[3].

بنابراین برای جلب اعتماد مردم به كادر رهبری كه زمینه ی تداوم انقلاب است، ضروری است كه رهبری براساس امامت باشد و رهبران خود الگو و امام باشند، مثلا وقتی سخن از تقوا و پاكی می گویند، خود نمونه تقوا باشند و وقتی بحث از زهد و در گرو مادیات نبودن می كنند و مردم را به ترك تجمل پرستی و زندگی اشرافی دعوت می كنند خود نمونه ی زهد باشند، وقتی مردم را به پایداری دعوت می كنند، عملا خود الگوی استقامت و پایداری باشند، اگر سخن از ایثار و خودگذشتگی می گویند، خود نمونه ی ایثار باشند و اگر خود را مدافع مستضعفین قلمداد می كنند، شكل زندگی آنها با این ادعا تطبیق كند.

[صفحه 119]


صفحه 118، 119.








    1. «من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره، ولیكن تادیبه بسیرته قبل تادیبه بلسانه» (نهج البلاغه، شماره 73 حكم).
    2. نهج البلاغه خطبه 175.
    3. غررالحكم.